Alla inlägg under april 2008

Av Maria - 13 april 2008 14:53

Igår var vi bjudna på inflyttningsfest hos Martin och Jessica. Var dock inte så sugen på nått fylleslag, så vi gick på konsum och inhandlade 2 sexpack ekologisk folköl att ta med istället för den vanliga vinflaskan. Väl hemma började J byta om till kvällens partymundering, en för kvällen inhandlad kråsskjorta =), en mkt ful fodrad keps och jeansjacka. Jag drogs med i konstigakläder- temat och drog på mig mina rockigaste randiga byxor, t-shirt, scarf och hängslen. Kvällen visade sig dock ha en del att erbjuda och när vi senare klev av nattbussen i Kallhäll kl 5 i morse dröjde det inte länge innan John Blund var där med sitt trollspö.

Vaknade 4 timmar senare och jag måste säga att jag inte direkt längtade ut till joggingspåret. Nåväl, precis som med festen igår visade det sig återigen att förväntningarna inte överrensstämde med upplevelsen.  Efter de första alltid lika mödosamma stegen innan kroppen funnit rytmen kände jag att benen faktiskt var pigga. Snart hängde hjärnan också med och det var en njutning att hoppa mellan vattenpölarna. Drygt en timme senare joggade jag nöjd uppför sista backen.

Nu är jag med i matchen igen. Nu jäklar ska här tränas, än finns det tid innan starten går.

Här är förresten en bild på mig i gårdagens outfit

Av Maria - 12 april 2008 08:08

Inser själv nördigheten i att, likt ett barn innan julafton, somna full av förväntan inför denna min lilla jungfrutur efter 2,5 veckor av störningar i träningen. Vaknade första gången 4.30 för att de kommande timmarna vakna till med jämna 30-min intervall. kl 6.30 gav jag efter för suget och klev upp. Kände mig nästan andaktsfull då jag drog på mig springstrumpor, tightsen, understället, jackan och slutligen knöt skorna. Men åh så skönt det var! Sakata, sakta som Gessle sjunger, med hänsyn till min ännu snorande snok. Sakta dina steg. Och visst gick det sakta, och visst spottade jag förkylningsslem den första kilometern, men jag fick inte ont i halsen, slemmet tog slut och jag njöt av mina sakta steg genom skogen! Att våren är i antågande går inte att tvivla på när man lyssnar på fåglarna. Kom fram i Jakobsberg, sprang genom ett villaområde där jag såg genom köksfönstren hur människorna där inne började vakna till liv. En kaffebryggare som slogs på, en tallrik fil som fylldes med flingor, ett barn i pyjamas som klättrade upp på köksstolen. Sakta, sakta steg mot asfalt. In i skogen igen, vänder tillbaka mot Kallhäll. Dagdrömmer mig bort den sista biten.

Hemma igen råder lugnet, jag hinner duscha, äta frukost och njuta av den där sköna känslan som infinner sig efter en springrunda innan dagen riktigt startar.

Av Maria - 10 april 2008 19:19

Blev ett pass till på gymmet idag, nice =) nu håller jag på att fixa till mig lite inför kvällen, bossen fyller år och det ska fira på restaurang. Jag blev mednjuden och det var ju himla skoj! Så nu är det dusch och lite make up innan vi traskar till restaurangen.

Förkylningen är ihärdig men jag räknar med att vara kry till lördag, då blir det äntligen löpning igen. Nu gäller det bara att lägga band på sig och gå ut lugnt...

Av Maria - 9 april 2008 19:45

Tävlingarna närmar sig, vågar inte ens räkna efter hur många veckor som kvarstår till Gbg-varvet. Och jag snorar ikapp med snön som faller. Först förkyld, sen lite träning, sen halsont, sen en vecka på skidor, sen förkyld igen. Det har gått så långt att jag går runt och känner mig som en vanlig människa. En sån som går hem efter jobbet och gör en massa annat tjafs- läser, tar tag i en massa ideella uppdrag man engagerar sig i, surfar alldeles för mkt, fikar med vänner, ser på TV... jag hinner en massa, och javisst, det är jätteskönt, men... jag är ju en LÖPARE! Eller? jag blir helt förvirrad av de här skruvade vardagsrutinerna. Och jag märker att jag blir lat, idag tex hade jag en patient på F&S och det var nära att jag gick direkt hem efteråt. Men tack och lov märkte jag mitt misstag innan jag passerade dörren, vända och körde ett eget gym-pass innan jag cyklade hem.  Jag VET att det inte är så illa, det blev ändå en hel del mil på skidor i veckan, men det känns typ som jag tappat all kondis och max skulle fixa att pallra mig runt på en 5km-runda... suck

Av Maria - 7 april 2008 20:47

Hur var det då i Åre? Sammanfattningsvis: Grymt skönt. Bara att vara ledig, vara där det är vinter, stå på skidor...

En grej jag skrivit om tidigare är dessa fantastiska leder som finns här och där som små guldkon i omgivningarna. Sommar-som vinterleder. DÄR har vi dock en väsentlig skillnad som bör ta i beaktande när man ska ut på en tur. Första dagen, full av förväntan såg jag ut en rutt över fjället som kändes lagom. Flirtade lite med liftkillen så jag fick åka liften upp en bit mot den utsedda leden. Det här gick ju bra. Hoppade av liften, vet inte riktigt vad jag tänkt mig egentligen men jag började känna mig lite osäker när jag började saxa uppåt fjället i drivsnö medan alla andra glatt svängde neråt och svischade elegant nedför backen igen. På kartan såg det ju så kort ut..leden skulle ju börja precis ovanför liften...

ca 90 min senare, ca 200m längre bort och med sviktande mod fick jag äntligen syn på den: stolpen med ett rött kryss i toppen! Där var den efterlängtade leden. Humöret och orken med det i topp, tog mig på lättare skidor fram till leden. Äntligen..men jag hade kasnke förväntat mig att den skulle vara mer uppåkt? Nåja, där fanns en skylt iaf, Lillåstugan 2,1km. Det verkade lagom, riktade skidspetsarna åt det håll skylten visade. Skönt, nu verkar det gå lite utför... hmm, rätt brant...nästan så jag måste sicksacka lite...så in i helvete brant! Fall. Upp, nerför, kullerbytta. Upp, nerför, rumpplask. Upp nerför, magplask. osv osv x 100 ungefär. Lössnö, drivsnö och minst 90° lutning (if U ask me..). Ytterliggare ca 90 min senare hade jag tagit mig ytterligare ca...500m.

Kom så småningom ut på en praparerad led som tog mig fram till stugan, där en gumma serverade en gudomligt god Rågmacka och Kaffe. Hemfärden gick över betydligt trvligare leder och väl hemma fick jag förklaringen på hur sjutton dom kan dra lederna nerför ospårade stup- jag hade givetvis valt ut en sommarled till min första tur.

Vis av mitt misstag valde jag med större omsorg i fortsättningen och fick många fantastiska turer över ett soligt fjäll, på laom uppåkta och väl markerade leder.

Av Maria - 6 april 2008 13:46

Två bilder från fjället!

Av Maria - 6 april 2008 08:04

Avfärd Åre: 20:40

Hemkomst Stockholm: 04:00

Efter att ha intagit den sista gemensamma fantastiska måltiden (tillagad av undertecknad) var alla rörende överens om att tidigarelägga hemresan och åka redan samma ikväll istället för morgonen därpå. Och jäklar vilken effektivitet man uppnår när man får en grupp att jobba mot samma mål, särskilt om gruppen samtidigt lider av hemlängtan! För det gör man efter en vecka i backarna, under samma tag, i samma sovrum, vid samma matbord, på samma toalett, i samma lift oavsett hur kul det är och hur skönt det är att vara ledig. 1 timme senare var iaf väskorna ihoppackade och hela stugan luktade såpa. En nattlig färd säderut kunde börja. Då jag vet att jag är en mycket kvällstrött människa tog jag första körningen för att runt 11-tiden kura ihop i baksätet under jackorna. Vaknade någonstans efter Gävle vid 3-tiden, då byttes vi av och jag tog sista timmen hem till Kallhäll.

Nu har jag precis sovit två timmar i vår egna säng =), och med oroväckande öm hals vill jag bara konstatera att nattkörning har sina fördelar:

1- man kan sova bort några timmar

2- obefintligt med trafik: ca 7 h åre-stockholm

3- man kommer i en speciell mys-stämning. Nattradio eller skön musik, lägmäld konversation med vännen bredvid

4- man får vakna hemma! en hel dag att tossa runt i mjukiskläder och packa upp i lugn och ro!

Återkommer förhoppningsvis med lite bilder senare!